Välkommen! Här bloggar konsthantverkare Maria Öqvist Öhman om färg, kreativitet, konsthantverk, hem och tankar.

12 september 2011

Mera vitaminer

Nu snoras det och hostas det till höger och till vänster.
Idag proppar jag i mig nyttigheter. Först frukost med bär och frukt, nu lunch
med Grönkålssoppa. Jag fick en bukett grönkål av en vän i lördags.
En del av det fick bli soppa idag och resten ska jag förvälla och frysa in.
Går att använda i soppor och pajer mm.



Jag googlade på recept och hittade några olika
som jag inspirerades av och kokade ihop.
Så här gjorde jag min Grönkålssoppa.
  • Hacka 1 halv gul lök och 1 vitlöksklyfta.
  • Fräs det lätt i lite olja.
  • Häll i ca 2 dl röda linser, låt dem fräsa med en kort stund.
  • Häll på 1,5 liter vatten och två grönsaksbuljongtärningar.
  • Krydda med 1 tsk spiskummin.
  • Låt det koka i ca 10 minuter.
  • Hacka under tiden grönkålsbladen i mindre bitar.
  • Sätt grönkål och en halv pressad citron i grytan.
  • Koka 10 minuter till.
  • Mixa den färdiga soppan med mixerstav tills allt är lite mer finfördelat.
  • Toppa med persilja och lite rostade frön (jag tog pumpa och sesamfrön)

A soup with green kale.

3 kommentarer:

Kerstin sa...

Jag gratulerar till din nya lins till kameran. Bilderna får verkligen djup och känns så klara. Får man fråga vad du har för kamera och vad du använder för lins? Funderar på att köpa mig en ny.

Jeanette Nord sa...

Mums! Det måste jag prova, har aldrig käkat grönkålssoppa förut. Är också nyfiken på din kamera och lins, precis som Kerstin.

Svaret på frågan om Blogger och gränssnittet är att alla min länkar, arkiv, och "sidotext" åkte ner i slutet av bloggen. Jag gjorde massor av försök att ändra lay out etc men trots att det såg OK ut när jag förhandsgranskade så funkade det inte vid publicering. Jag var helt förtvivlad! Anna Stilla försökte hjälpa mig via chat på facebook men inget lyckades. Till slut gav jag upp och startade ny..... Suck!

Hanna sa...

Så fin kopp.
Kram
HAnna