Välkommen! Här bloggar konsthantverkare Maria Öqvist Öhman om färg, kreativitet, konsthantverk, hem och tankar.

27 mars 2010

Tröjvantar

Nu är jag inne på broderispåret!
I måndags morse sydde jag vantar av en gammal lammullströja.
Jag körde först tröjan i 60 grader i tvättmaskin.
Då filtar den ihop sig och går bra att klippa i utan att den remsar upp sig.
Sedan klippte jag ut och broderade och sydde ihop.
*
Ni som har sett hurdana gratulationskort jag gör, känner kanske igen blomman.
Korten blir som skisser till broderiet.
Jag måste göra mera...så kul!
JAG BLOMMAR-vantar: Mittens (gloves?) made of an old wool-sweater.
I first felted the sweater in the washing machine
and after that it's easy to cut in it.
*
KOM IHÅG IKVÄLL!
Släck lyset mellan 20.30 -21.30
EARTH HOUR
Mys i mörkret!

28 kommentarer:

PillePalle sa...

For en herlig idé! De likte jed utrolig godt! Du er så kreativ og inspirerende, Maria! God helg til deg :))

Livskrafter sa...

Vilket otroligt bra sätt att få "tovade" vantar. De var såååå vackra att jag blir helt förstummad. Man måste ju kunna göra pulsvärmare av samma prinip också
Japp jag glömmer inte Earth Hour
Ha en fin lördag
kram Emma

Annika sa...

Läckra!!!! o släcka ska ja...:) Kram Annika

MajaPiraja sa...

Va fina vantar! Vill ha, vill ha, vill ha! Och givetvis släcker jag också ned ikväll.

kram!

Tove sa...

Utrolig kule votter!! Broderiet var kjempefint:)

Unknown sa...

Så snygga! Smart sätt att använda en gammal tröja!

Randiga Tråden sa...

Så snygga,du gör så mycket fint.

metamorphosis sa...

Plötsligt känns det inte så illa att det fortfarande är rätt kallt - inte om man får ha sånna gladvantar på händerna!

Lena Andersson sa...

Jag har också hamnat i brodyr träsket, super fina vantar.

Marina sa...

SÅ fina! VIlken idé, hade jag aldrig kommit på faktiskt.

Ha en bra helg! Kram!

Fröken Prickig sa...

Men jättefina vantar!

HBJ sa...

Du lagar så mykje tøfft og fint! God påske. Me sløkkjer ljoset i kveld, ja! :-)

Mitt bildrum sa...

Mkt inspirerande och fiint.

MajaPiraja sa...

Sv: Ja, det var en givande dag och bra nätverkande. Hör av dig nr du gjort fler vantar. Sååå snygga, jag vill ha gröna eller turkosa så att du vet.

lördagskram!

En støvel og en sko sa...

Så mye fint du har laget i det siste! Veldig god ide med vottene, og jeg elsker blomstene dine!!
Ha en veldig koselig og fin påske, Maria.

Hilsen Sølvi

Lotten sa...

Åhh så fina dom vart! Jag är på jobbet ikväll så jag skall försöka släcka alla lampor jag hittar ;-)

Kraam Lotten

Mallaching sa...

Superfina vantar! Måste gräva fram nåt gammalt i ylle som man kan filta :D

Jennie sa...

Ja då är man tillbaka efter Earth Hour! :)

Superfina vantar!!

millandante sa...

Så himla smart!!!! Och fint!!!
KRAM

Linn sa...

De var superfine!!!!!!!! Så flink du er Maria. Gode, varme, fine og miljøvennelige. Kinderegg det jo.

Ha en strålende påske!

Det växer sa...

Jag har precis bestämt mig för att kassera en ulltröja och nu vet jag ju precis vad den ska bli istället. Dina vantar är för övrigt helt fantastiska!

Mia sa...

For en utrolig god ide!! De vottene er helt fantastiske!!!!

Mia sa...

For en utrolig god ide!! De vottene er helt fantastiske!!!!

PIPPIVOGEL sa...

sååååå fina!

Finns en bok om just detta att göra nyttav gammalt, jaghar dem båda och de heter:
DoReDo och BabyCool (barnkläder) av Nina Sandström Hallberg

kram Klara

Kristoffa sa...

Vottene dine ble utrolig kuule!!!
Ha en riktig god påske!

Klem

lilla a sa...

Ser sköna ut!

Robe-a sa...

puikios, originalios

Katarina sa...

Vad snygga!