Välkommen! Här bloggar konsthantverkare Maria Öqvist Öhman om färg, kreativitet, konsthantverk, hem och tankar.

28 januari 2013

Fånga tankarna

Just nu är det mycket som händer. Runtomkring och inuti. Samtidigt som vardagen snurrar på så försöker jag fånga tankarna inuti. Har fått i läxa av min mentor att planera in 2x15 minuter i veckan då jag bara ska sitta alldeles stilla och lyssna på tankarna. En sorts meditation. Det kommer inte att bli lätt för mig att bara sitta. En yttre kamp mot min inre arbetsmyra.

7 kommentarer:

Kerstin sa...

Ja det borde ingå i arbetsschemat för alla. Det är ju då man får ny inspiration.

Fröken Prickig sa...

Intressant. Har också en typ av mentor... typ, eller andlig rådgivare kanske är bättre. Och hon säger att jag ska VILA. Japp! Det gör jag! sa jag direkt. Men sen visade det sig att det var skitsvårt. Jag fick inte läsa, för det var minsann inte vila. Så jag ligger på sängen (när jag kommer ihåg) och "vilar" och undrar hela tiden om jag gör rätt. Nu tror jag att det var sådär som du gör, hon menade:) Tack!

till-vidas-ara sa...

Låter som en klok idé ändå! något jag också skulle behöva :) den där gungstolen ser inbjudande ut. kanske du skulle sätta dig i den i fem minuter. visst känner man att det är bra när man en gång gör det..

kramar Lycke

Hannele på Hisingen sa...

Rogivande.

candelia sa...

hmm men skriva ner dina inre tankar ,borde det gå att kombinera ,göra det lättare att sitta ?
Jag gled nyss förbi en av de privata anteckningar ,i en bakgrundsblogg, som jag skrev då jag hade mycket behov av vila .Känns bra att ha det nerskrivet nånstans ,men låta det vila också.. där .
Lite orättvist känns ju livet ,det man gillar bäst borde man väl få hålla på med hur mycket som helst

Marina sa...

Låter intressant. Vad är det för typ av mentor du har?
Jag har också ofta en massa tankar som snurrar rundor och ibland kommer ut fel och ibland inte vill lämna huvudet i fred.

Kram

Lise B sa...

Jeg tror nok at tilsammen sitter jeg bare og glor minst 2x15 hver uke, det er verre å få unna arbeidet mitt. Jeg har ikke en indre myra/maur, heller en indre latmakk/-mask. Men å bare la tankene fly, er nok veldig sunt!