Välkommen! Här bloggar konsthantverkare Maria Öqvist Öhman om färg, kreativitet, konsthantverk, hem och tankar.

18 juni 2012

Fina hem

Jag fortsätter i min iver att sortera, rensa och röja. Har bläddrat igenom största högen med inredningstidningar och rivit ut de finaste och mest inspirerande hemmen. Sätter in utklippen i plastfickor i pärmar. Det har jag gjort förr och nu har jag fyllt den tredje pärmen med FINA HEM som jag kallar dem.
Fick också bästa tipset av en bloggläsare. Jag tycker ju om att skriva listor, men hon tipsade mig om att skriva lappar med olika färger för olika områden. Jag har börjat här med en liten samling med saker att göra. Försökte vara smart och delade upp; ex. istället för att skriva 21 st Räddisar, så skrev jag 10 st på en lapp och 11 st på en annan lapp. Bara för tillfredsställelsen att kunna känna att jag nått ett delmål. Och när något är avklarat så kan jag knöla ihop lappen och slänga den.
Cut out inspiring pictures and put them in folders. And try to structure everything that I need to do with notes in different colours.

14 kommentarer:

metamorphosis sa...

Åh, det där med att samla inspiration i pärmar är en sån sak som jag gärna skulle göra men aldrig kommer mig för...

Smart där med lapparna och rätt tänkt med delmålen tycker jag! :) En liten seger för varje avklarat delmål liksom!

Hannele på Hisingen sa...

Kul med inspiration! Fast jag söker bekräftelse att man behöver inte alls vara minimalistisk :)

Ostickat sa...

Ååå vad smart med lapparna. Jag har tusen saker som behöver bli gjort, hälften var av jag konstant glömmer. Så att sätta upp alla "måsten" på en vägg istället för att ha dem ihuvudet hela tiden skulle vara fantastiskt. Då skulle man kanske få plats med något annat i hjärnan än en massa "bör göra grejer". Kanske tankspriddheten släpper lite när det inte är över fullt där uppe :-) Den idéen ska jag nog sno, iväg för att köpa postit :-)

Cattis sa...

Underbara inspirerande foton!! Och massa bra tips ger du! =)

Anonym sa...

Jättebra tips med lapparna, det blir ju så tydligt då :D
Som vanligt såå fina inspirerande foton oxå :)
Kram till dig

Anonym sa...

Kul att du nappade på mitt tips! :) Hoppas att det ska hjälpa dig. Själv står jag inför ett stort rens&röj-projekt. Vi är i flyttartagen och kommer i stort sett halvera vår boyta. Men jag ser faktiskt fram emot att göra mig av med en massa prylar. Mycket står ju mest och samlar damm och stjäl energi. Smart att riva ur och spara i plastfickor! Jag kommer också försöka göra mig av med de miljarders inredningsmagasin som hamnat på hög. Men visst är det svårt, man är ju svag för fina hem och bilder... :)

Lilian sa...

En känsla av förnöjsamhet brukar infinna sig efter att ha röjt eller organiserat bland saker och ting!
Tack för tips om lappar!

färgtrappan sa...

Så bra med lapparna med delmål. Sånt känns värt att komma ihåg! Hmmm undra om man ska skriva en liten kom-ihåg-lapp om det...? ;)
/Maja

Anna Stilla sa...

Vilken bra idé! Jag vill också röja och rensa i mitt hem. Jag har mycket jag inte använder och får dåligt samvete för det. Att göra sig av med saker kan vara väldigt befriande.

Kram

BrittB sa...

Her var det nyttige ideer å hente! Takk! :-)

Lise B sa...

Gode tips! Jeg har en bok med må-ting og små-ting. Måtingene haster, og det har hendt at jeg har skrevet opp noe jeg allerede har gjort, bare for å ha gleden av å stryke ut. Man blir aldri helt voksen... Ellers er jeg nesten som Tornerose her, bortsett fra at det ikke er hekken so vokser kjempehøyt, det er tårnene ed innredningsblader! En dag vil de rase ut og begrave meg...

Tant Grön sa...

Åh det där med lapparna var ju hur smart som helst. Och att jobba med delmål var ju pricken över i! Det där måste jag tillämpa själv, det är ju så himla kul att bocka av saker när man strukturerat upp det.

Anonym sa...

Hej, kikar in och får lite inspiration som alltid, till och med dina pärmar är fina! Och du har blivit så duktig på att fota! Kram!

Fröken Prickig sa...

Smart med lapparna! Tänker sno din pärmidé, den var också jättebra! som Pinterest - fast på riktigt:)