Välkommen! Här bloggar konsthantverkare Maria Öqvist Öhman om färg, kreativitet, konsthantverk, hem och tankar.

22 december 2010

MER JUL eller lagom...

Med vilan kom förkylningen.
Som ett brev på posten, eller jag kanske ska skriva som ett julkort
på posten...vaknade i natt tjock i halsen.
Så nu käkar jag rå vitlök, det brukar hjälpa.
Trots att förkylningen var på väg i går och jag var tvungen att vila
flera gånger under dagen, så hann jag städa vardagsrummet.
Jag rår inte för det, men ska jag riktigt julnjuta - så vill jag veta att det
är dammtorkat och skurat också. Försöker skita i dammråttor,
men det går inte...

Dottern tycker att det skulle bli MER JUL om vi byter
till de röda sofföverdragen. Men jag tycker att det är bra såhär -
med mörkblått. Our livingroom in christmas time.

15 kommentarer:

Fru Purjo sa...

Kan säga samma här! Både beträffande förkylning och städning.... ;-)

Hoppas vitlöken gör nytta så du kan njuta av julmyset och julmaten :)

Unknown sa...

Det er bare det der ofte sker, når travle mennesker sætter tempoet ned- I bliver sløje..Kroppen er udmattet.
Jeg håber virkelig , du tager dig tid til at slappe af i dit smukke julehjem:-)

vesna sa...

very lovely!

Mor Grön sa...

Förkylningen har slagit till här med! Typiskt,lagom till jul.

Ditt vardagsrumsbord gillarjagmycket och undrar vartdet kommer ifrån (eller är det loppat kanske)?

Spanar också drickabacken nere i hörnet, en sådan har vi precis likadan.:)

Susanne sa...

haloj hoppas du snart är pigg igen! Men vet precis hur det är jag kände mig direkt hängig frysen nu denna första ledig dag! Kommer som ett julkort så sant så!

Fröken Prickig sa...

Har också fått den där förkylningen, men skippat att vila utan sytt och städat istället, jobbiga mänska! Men jag kan inte fira jul tillsammans med dammråttorna, det går inte! Krya på dig:)

Anonym sa...

Hej Maria!
jag har följt din blogg en längre tid nu och jag måste bara säga att jag tycker du har det så fint och hemtrevligt (vilket gammaldags ord!. Du har precis lagom mycket pynt framme och du har en alldeles egen stil. Jag älskar när saker och ting kan användas igen och igen och det ser man ju bevis på i ditt hem. Det blir aldrig tråkigt att titta in hos er. Blev själv väldigt glad när jag kunde göra i ordning ett gästrum när en av våra döttrar flyttade hemifrån utan att behöva köpa en enda ny pryl, och fint blev det ändå!

Hoppas du och din familj får en fin jul och att du kryar på dig!
Hälsningar
Eva i Sundsvall

✿Ewa sa...

Väldigt julfint foto!

Jomenvisst är det så, man vill ha julstädat så det bara är att njuta sen. Jag dammtorkar här och så torkar jag där och så ser jag att jag nog har glömt att torka där med. Men strax får det vara klart och helg myset kan börja. :)

Jag brukar koka ingefärsvatten och ha i termos när jag är förkyld. Jag låter ingefäran ligga kvar hela tiden. Fyller på en extra gång med samma ingefärsbit i. Väldigt bra!

Krya på dig!

Zoo keeper sa...

Hej Maria!
Hoppas din förkylning ger sig, de har en tendens att komma krypandes när man liksom slappnar av efter en intensiv tid av jobb eller förberedelser. Och jag håller med dej om städningen... Men det har varit svårt i år för mej, att få allt rent och pyntat samtidigt, tillsammans med föööööööööör mycket på jobbet. Lite terapi att kanske se lite damm här och var och känna att världen inte går under och att det blir jul ändå?

Maria sa...

Hej Eva i Sundsvall! Tack för din varma kommentar. Den gjorde mig glad och kanske lite piggare i förkylningen. =)
Det är en rolig utmaning att göra om hemma, med det man redan har. Behöver inte köpa nytt så ofta.
Önskar dig också en FIN JUL!

med nål och tråd sa...

haha, det låter som att du smittat av dig på din julfeber till dottern :) Men nog har ni julstämning allt, även utan röd soffa. Riktigt mysigt!
Hoppas det inte blir en rälig långdragen förkylning.

Hanneles bokparadis sa...

hihi, kul att dottern gillar jul, i köket byter vi till röda överdrag.

Unknown sa...

Jag vill bara titta in hos dig och önska dig en riktigt fröjdefull jul! KRAM Petra, Romantiskahem

Lena Andersson sa...

Hoppas du fort blir frisk det finns inget tråkigare än att vara sjuk på julafton.
kram Lena

Y sa...

krya på dej!!