Välkommen! Här bloggar konsthantverkare Maria Öqvist Öhman om färg, kreativitet, konsthantverk, hem och tankar.

12 december 2009

Julens bästa blomma

Min favoritblomma till jul är hyacinter.
Både för att de är vackra, men framförallt för doften!
Här har jag två stycken i fönstret vid diskbänken.
De har slagit ut nu (fotot tog jag för någon dag sedan),
så jag står och sniffar hyacint när jag diskar.

Jag köper nya hyacinter varje vecka i december och byter ut eftersom de blommat ut.
*

My favouriteflower for Christmas is hyacinth.
For the appearance but most for the scent.

21 kommentarer:

Jo sa...

Visst är de fina? Jag brukar också köpa på mig en massa hyacinter fram till/under julen. De är ju dessutom enkla att sköta och de går att spara lökarna och plantera ut dem! Två önskningar i ett liksom! :)

Jenny sa...

Vad härligt att få sniffa go´doft , är själv allergisk mot julblomsdoft:(. Både jag och min syster köpte en jul hyacinter och blev snuviga - vår kära mor skrattade -"N i är ju allergiska sen barnsben!"jaha - det var därför hon inte hade hyacinter.
men det finns ju luktfria blommor också , vi får hålla tillgodo med de.
Sån härlig julstämning ni verkar ha. Tack Maria för att du delar med dig !

Lina sa...

O ja, de är så fina och doftar så gott. Jag har dock alltid varit lite allergisk. Växer sånt bort månne?
/Lina

jessi sa...

Godmorgon!

Jag har läst ikapp mig här hos dig o måste säga att jag gillar din julinredning! Härliga bilder du bjuder på!

Hoppas du får en mysig 3 adventshelg!

Hannele på Hisingen sa...

Ingen jul utan hyacint, men vi har många amaryllis i år.

Skatan sa...

Ja minsann, jag älskar också den blomman! Önskar att sambons näsa gick att täppa till några veckor kring jul så att jag kunde ha dem blommande - ÖVERALLT!

Önskar en fin helg.

Kram,

Anna

Jenny Bergvall sa...

Ja dom är underbart vackra!! Tyvärr är jag allergisk mot dem :-(
Så här kan jag inte alls njuta av dom hemma. men tackar för att du bjussar på bilder av dina fina.. mer sånna så jag kan njuta mer ;)

Anna sa...

En riktigt julfavorit, som även blivit en vårfavorit i trädgården sen jag flyttade till Danmark!

Trevlig helg

Anna

Susanne sa...

dom är underbara med sin doft---- jag brukar köpa ett gäng ha dom i kylen eller i svalen.. då holler som sig seda tar jag fram dom eftersom :)

Eleanor sa...

Dear Maria, I must tell you...your posts leading up to Christmas are simply divine!

I swear I can smell the hyacinth from here!

Vända blad sa...

Det är vardagslyx för en billig penning! Hoppas ni har en mysig helg, men var är snön?!

Anna Stilla sa...

För mig, som kommer ju från Polen, är hyacinter mer som en vårblomma. men en gång fick jag några från min svärfar, just till jul. Det doftade i hela lägenheten. jag kan tänka mig att det är roligare när man blir lite hög på hyacintdoft :)

iHanna sa...

Så julfint fönster, gillar bandet runt krukan. Blir det gult till påsk? :-)

strömmas sida sa...

Där skulle jag trivas att diska. Med fönster att titta ut genom och fina burken och hyacinterna. + ljuset förståss också :-).

Önskar dig en fin 3:e Advent.

anna of sweden sa...

Åh, jag vill också ha hyacinter till jul, men det går inte att få tag på i USA. Här är hyacint en vårblomma.

od Andulky sa...

Ja, de är verkligen läckra! Fina krukor du har till dem!

C. Tvillingmamma sa...

Mmm...de är underbara!

Sofia sa...

Jag håller helt med, hyacinter luktar jul helt enkelt. Vilket fint fönster med fina krukor!

Cattis sa...

Hyacinter kan jag inte få nog av, så jag är som du! Det doftar verkligen jul av dom!♥

Unknown sa...

hyacinter o julrosor är mina favoriter så här till jul.
idag kom sambon hem med tre nya vita hyacinter. härligt!!

Anonym sa...

Hyacinter doftar så gott, men tyvärr är maken allergisk så det går inte :(