Välkommen! Här bloggar konsthantverkare Maria Öqvist Öhman om färg, kreativitet, konsthantverk, hem och tankar.

6 juli 2008

Färden gick vidare...

...till Dalarna. Besökte bland annat Sundborn och Carl och Karin Larssons hem; Lilla Hyttnäs. Vilket inspirerande ställe!! Härliga färger och mönster. Beundrar ju särskilt Karins skapelser. Tur att hon fick utlopp för sin kreativitet i hemmet när hon slutade måla. Tyvärr fick man bara fotografera utomhus, skulle gärna velat ha med mig foton från alla fina rum, med fantastiska detaljer! Ska ta och bläddra i min bok Den lustfyllda vardagen av Lena Rydin för att i tanken återvända dit.


I trädgården en fågelskrämma av Anna Sjons Nilsson:

I have visited Sundborn in Dalarna. Lilla Hyttnäs is the house were Carl and Karin Larsson lives for about 100 years ago. A fantastic place with many details that inspire!!

17 kommentarer:

marie-louise sa...

Vilket ställe, man blir verkligen tagen när man är där. Sån kreativitet. Och att det är så präglat av båda två! Vilken tur att det finns kvar.

Mys liv och hem sa...

Jag har en bok om deras hem och de har verkligen släppt lös penseln.Vågat och originellt.Som Marie-Louise skriver;otroligt kreativt.I dag blir det en innedag för oss.10 grader i JULI??!!!Det är inte roligt.Ha en skön dag

Sofie sa...

Kul att följa er resa! Vilket mysigt ställe! Dit skulle jag vilja åka :) Såg vackert beläget ut. Kram, Sofie

Anonym sa...

Jaha en till som nyligen kommit hem från semester;)...vad skojsigt att ha varit i Sundborn...det är ju ett ställe värt att se ngn gång!
Hoppas ni får en fortsatt skön sommar!
KRAMISAR

Maria sa...

hej
Tack för att du också skriver om det. Vill veta mer. Vi tänkte köpa boken av Rydin där men ångrade oss och köpte en affisch och tänkte beställa den från adlibris när vi kom hem istället, men den är slut överallt. Jag får åka dit igen helt enkelt. Fast jag lånade den och två till och läste.

Anonym sa...

Ja, Sundborn är ett inspirerande ställe. De var verkligen före sin tid! När/ om stugan blir klar ska vi på väggen i farstun skriva "Var välkommen kära du till Herr .......och hans fru" Inte så feministiskt rätt kanske, men det rimmar ju inte om man vänder på det...

Marina sa...

Dalarna skulle jag gärna besöka. Jag ahr faktistk aldrig varit högre än Värmland.

Eleanor sa...

For just a quick second I thought that was your house, and I said to myself "wow, maybe ALL the houses in Sweden look like a Larsson picture?!"

Annika sa...

Verkar som ni haft en trevlig tur o fått se mycket... Att träffa vänner är ju också så kul... Förstår om det inte fanns så mycket plats för shopping... vi är också 5 pers.... ha det gôtt... Annika

K A T A R I N A sa...

Det ser så fint ut, jag vill åka dit jag med

Kramar
Katarina

UllaMona sa...

Carl och Carin Larssons Sundborn är verkligen värt ett besök, första gången som jag var där slog det mig att huset var mycket mindre än jag föreställt mig, jag hade ju bara sett det på bild tidigare.
Wilhelm Petterson Bergers hus på Frösön i Östersund är också ett inspirerande hus och det ligger så vacker till, man ser både storsjön och Oviksfjällen.

Rosa Hemmet sa...

Åh det ser ju supertrevligt ut, förstår att det var härligt att vandra runt där... Det var nog den snyggaste fågelskrämman ever:p Ha en fortsatt trevlig semester!

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Visst är Carl Larsson-gården underbart inspirerande! Jag var där för två somrar sedan och blev så glad av rundvandringen. Alla färger och mönster och all kreativitet! Guiden jag hade var barnbarnsbarn till Carl och Karin och berättade att släkten fortfarande firar jul tillsammans i gården.

hugan sa...

förprogrammerade inlägg jo jag tackar jag! Skulle just fråga vad du tyckte om boken bitter**tta-jag har läst ut min nu!
Dalaran är vackert visst! men vi har mycket fint här med, men det kan ta tid innan man upptäcker det!

sara sa...

dit måste jag någongång!

Vända blad sa...

Jag vill också åka!! Har tyvärr inte besökt Carl Larsson gården ÄNNU men det kommer jag lovar...får väl nöja mig med att se på bilder så länge...
Man blir verkligen inspirerad!
Skulle vilja se Ellen Keys hem också...
Såg du min mugg förresten?!

Anonym sa...

Sundborn var jag på en gång med min skolklass när jag gick i trean. Då bodde vi i Avesta och på den tiden fick man ju åka på äventyr med sin klass varje år. Jag var inte gammal men kommer fortfarande ihåg att jag tyckte allt var så vackert. Tror också att Sundborn gjorde sånt intryck på mig för att jag tyckte att huset utstrålade en sån trygghet...jag var nämligen där samma år som mina föräldrar skildes och då kände jag allt annat än trygghet. Men just trygghetskänslan är den jag kommer ihåg! Kul att se dina bilder!